سه رکن اصلی یک رابطه عاشقانه و پایدار

نوشته شده توسط:زهرا میری | ۰ دیدگاه

معمولاً روابط درست، شامل سه عنصر شور، صمیمیت و تعهد است. با بررسی سطوح صمیمیت، شور و اشتیاق، و تعهد و تعامل بین آن ها، می توانیم تعیین کنیم که در چه نوع رابطه عاشقانه ای هستیم:

عشق مشترک عنوانی است که استرنبرگ به این روابط نادر و تقریبا بی نقص می دهد. شرکا هر سه رکن را به اشتراک می گذارند. زوج صمیمی هستند، یکدیگر را خوب می شناسند، قادرند علاقه خود را به یکدیگر حفظ کنند، و عمیقا و به طور جدی متعهد هستند.

عشق رمانتیک زمانی است که ستون های صمیمیت و شور و اشتیاق در آن حضور دارند، اما عدم تعهد وجود دارد. در مراحل اولیه بسیاری از روابط، عشق های رمانتیکی از صمیمیت و شور وجود دارد، اما رابطه به سمت تعهد حرکت نکرده است.

عشق شدید شامل سطوح بالایی از اشتیاق و تعهد است، اما صمیمیت از بین می رود.

این یک نوع رابطه Wirlwind است که در آن یک زوج شیفته یکدیگر می شوند، و آن ها به سرعت به سمت متعهد شدن حرکت می کنند، اغلب با هم یا با ازدواج کردن. اما اگر صمیمیت در طول زمان رشد نکند، این رابطه ممکن است محکوم به شکست باشد.

عشق از آن نوع عشق هاست که همه اش عشق است؛ صمیمیت یا تعهد کمی وجود دارد.

میزان بالایی از برانگیختگی در حضور دیگری وجود دارد، اما اگر ستون های دیگر رشد نکنند، حفظ یک رابطه صرفا پرشور دشوار است.

دوست داشتن زمانی است که صمیمیت و نزدیکی وجود داشته باشد و او مرا به خود جذب کند اما بدون علاقه و تعهد، این نوع رابطه واقعا یک دوستی است.

عشق همراه زمانی است که ارکان صمیمیت و تعهد قوی هستند، اما این رابطه فاقد شور و اشتیاق است.

تحقیقات اولیه توسط برشید و والستر ۱۹۷۴ نشان داد که در واقع دو نوع عشق، همراهی و شور وجود دارد، و این روابط پرشور ممکن است با از بین رفتن شور و اشتیاق در رابطه همراه تر شوند.

عشق خالی رکن تعهد را دارد، اما صمیمیت و اشتیاق کم است.

این ممکن است در یک ازدواج ترتیب داده شده، هنگامی که زوج احساس می کنند که باید به شیوه ای حساب شده ازدواج کنند (یعنی هیچ کس دیگری خواهان من نیست، ما مدت زیادی است که با هم هستیم، ما باید ازدواج کنیم).

عدم عشق رابطه ای است که در آن هیچ یک از این سه رکن وجود ندارد.

این ها معمولا تعاملات مبادله ای کوتاه و اتفاقی بدون عمق احساسی هستند.

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...